Vigtig Information & Regelsæt

Detaljerne for NJSK Havkonkurrence 2019 herunder dato, rampe, sikkerhed, forplejning, overnatning, regler m.m. kan læses her.

DATO:
Lørdag den 22. juni fra kl. 08.15 til søndag den 23. juni kl. 13.15 – i alt 29 timers fisketid, hvis alle timer udnyttes!

Arrangementet vil kun blive afholdt i forsvarligt vejr. Skulle arrangementet blive aflyst den ene dag eller begge dage, grundet vejret, vil det ske via oplag på NJSK hjemme- og Facebookside samt via sms og mail til Skipper. Jeg forbeholder mig dog retten til at aflyse, udskyde eller afkorte på selve dagene, såfremt vejret pludselig skifter.

UDGANGSHAVN:
Hirtshals.

DELTAGERGEBYR OG TILMELDING
NJSK Havkonkurrence er en team konkurrence og koster 100,00 kr. pr. person i teamet. Pengene bruges til udgifter af telt, stole, borde, kaffemaskine, kaffekander etc. Dog vil min. 75% af et evt. overskud blive brugt til præmiepenge samt underholdning lørdag aften under spisningen – resten vil tilgå klubkassen til kommende arrangementer, dækning af udgifter til hjemmeside m.m.

Melder man afbud efter indbetalingen er foretaget, vil beløbet IKKE blive tilbagebetalt, men igen vil min. 75% blive brugt som præmiepenge til Havkonkurrence.

Torsdag den 20. juni kl. 13.30 tages den endelige beslutning, om vejret ser fint ud til gennemførelse af konkurrencen. Viser det sig, hvilket jeg naturligvis ikke håber på, at der hverken er havvejr lørdag eller søndag, så tilbagebetales alle pengene til skipper. Siges der først GO, så kører “maskineriet”!

Sidste frist for tilmelding og indbetaling er søndag den 16. juni kl. 22.00 – men husk, du er IKKE officielt tilmeldt før indbetalingen har fundet sted, så du kan ikke være sikker på en plads, med mindre du har betalt!

Du kan altid ændre i din tilmelding – fx hvis du vil tilføje/ændre i gaster, mad etc. Det kræver blot, at du sender en e-mail til njsk@njsk.dk med angivelse af det startnummer du får tildelt, og de ændringer du måtte have.

Tilmeldingen til Havkonkurrencen skal ske her.

HJÆLPER TILMELDING:
Ønsker du at hjælpe under NJSK Havkonkurrence, så kan du udfylde denne formular. Selv om du ikke er tilmeldt til konkurrencen, så er du mere end velkommen til at give en hånd med i det frivillige arbejde.

Arbejdsopgaverne vil bl.a. være: Indtjekning, hjælp til at få bådene dirigeret ned/op af rampen, få bådene dirigeret på plads i marinaen, opsætning af borde og stole, hjælp ved morgenmad og aftensmad, oprydning søndag samt diverse opgaver.

NJSK STÆVNEKONTOR:
NJSK Havkonkurrence har stævnekontor ved Hirtshals Dykkerklub (Sydvestkajen 3, 9850 Hirtshals). Stævnekontoret har som udgangspunkt åben fredag fra kl. 12.00-22.00, lørdag fra kl. 05.00-22.00 og søndag fra kl. 05.00-15.00. Er kontoret lukket, vil der hænge et mobilnr. på døren der kan ringes til, og en hjælper vil være der i løbet af 5. min.

Når båden er på plads ved Marinaen, går man over til stævnekontoret og registrerer sin ankomst samt får udleveret startnummer etc. Der kan kan købes kolde øl og vand m.m. ved stævnekontoret.

RAMPEN:
Rampen (Skibsbyggerkaj 2, 9850 Hirtshals) koster 100,00 kr. pr. båd for isætning samt optagning og betales ved tilmeldingen. Rampen (bommen) vil være åben fra fredag kl. 12.00. Gør din båd klar til søsætning før rampen, kør derefter til rampen og sæt din båd i og sejl den på plads i Marinaen. Efterfølgende kommer du over i stævnekontoret for at tjekke ind! Kommer du før fredag kl. 12.00, kan der købes poletter til rampen i Havnekiosken eller ved Hirtshals Indkøb – begge åbner kl. 08.00. Hvis du selv har poletter eller års-nøgle, skal du naturligvis ikke betale for rampen ved tilmeldingen. Der vil i det omfang det er muligt, være hjælpere ved rampen og ved Marinaen iført gule veste – følg deres anvisning!

GOD SKIK VED RAMPEN OG PARKERING:

Isætning:

  • Gør båden klar til søsætning væk fra rampen, så når det er din tur, så er den lige til at smide i
  • Ophold dig så kort tid på rampen som muligt, der er mange både der skal i vandet
  • Når båden er i vandet, så fortøjer den så langt væk fra rampen som muligt
  • Kør bil og bådtrailer væk så hurtig som muligt, så andre kan komme til
  • Parkering af bil og bådtrailer – se oversigtskort her
  • Hjælp andre, så hjælper de helt sikkert også dig

Optagning:

  • Lad dem der kommer langvejs fra benytte rampen først
  • Placering af din bil med bådtrailer i køen afgør rækkefølgen bådene kommer op på
  • Rig båden af væk fra rampen
  • Hjælp andre, så hjælper de helt sikkert også dig

OVERNATNING OG BÅDPLADS I HAVNEN:
NJSK har lavet en aftale med Hirtshals Marina vedr. overnatning etc. – aftalen er som følgende:

  • Overnatning/bådplads i havnen pr. døgn 75,00 kr.
  • Strøm uanset forbrug pr. døgn 50,00 kr. – dog max en varmeblæser pr. båd
  • Der kan bruges Cee 220v landstik han – se det her
  • Polet til varmt bad 10,00 kr.
  • Gratis trådløst internet

Betaling skal ske ved tilmelding – polet til varmt bad kan købes ved NJSK stævnekontor.

OVERNATNING UDEN FOR HAVNEN:

Hirtshals Idrætscenter:

NJSK har desuden lavet en aftale med Rasmus Jespersen fra Hirtshals Idrætscenter, som kan tilbyde overnatning på idrætscentret der ligger ca. 1,2 km fra havnen. Der er plads til ca. 80 personer samt stor parkeringsplads til bil og bådtrailer.

Der er følgende værelser: 3 stk. á 4 personer, 8 stk. á 6 personer og 1 stk. á 12 personer. Alle værelser er lyse og venlige med køjesenge, bord, stole og skabe. Der er endvidere adgang til bad og toilet på værelsesgangen, en dejlig terrasse, køleskab, samt fællesrum med mulighed for at se TV, spise og hygge. Påregn du kommer til at sove med andre deltagere, med mindre I går flere sammen og bestiller hele værelset.

  • Pr. seng pr. døgn pr. person 100,00 kr.
  • Sengelinnede 50,00 kr.

Bestilling af seng, afregning og spørgsmål skal ske direkte til Hirtshals Idrætscenter på tlf. 9894 4400 eller via e-mail: info@hirtshalsidratscenter.dk – husk at sig/skriv, at du deltager i NJSK Havkonkurrence.

Andre overnatningsmuligheder i Hirtshals:

Har du kendskab til andre overnatningsmuligheder i Hirtshals så send endelig en mail til njsk@njsk.dk med dem.

TOILET OG BAD:
Havnens og Marinaens toiletter skal benyttes samt toilettet ved stævnekontoret kan bruges i åbningstiden. Polet til varmt bad kan købes ved stævnekontoret til 10,00 kr.

BENZIN & DIESEL:
Der er dieselstander i havnen, hvor der kan betales med dankort. Ønsker du benzin, så skal det hentes på en af de nærliggende benzinstationer – se oversigt over benzinstationer her.

FORPLEJNING:

  • Der er 2 gratis rundstykker, diverse pålæg og the/kaffe lørdag samt søndag fra kl. 06.00-07.00 for hele teamet ved NJSK teltet
  • Lørdag fra kl. 19.00 vil der være mulighed for aftensmad ved NJSK teltet. Menuen består af helstegt pattegris, flødekartofler, diverse salater, dressing og flutes – pris 100,00 kr. pr. person som skal betales ved tilmelding
  • Søndag fra kl. 12.00-15.00 vil NJSK´s berømte pølsemand – Palle Knudsen – være med pølsevognen ved NJSK teltet
  • Der forefindes supermarked, kiosk, grill osv. i nærheden af havnen
  • Der kan købes øl, sodavand og kaffe i stævnekontoret åbningstider

KØB AF AGN SAMT RENSNING AF FISK:
Agn står man selv for!

Men ønsker du at købe sandorme etc., så kan du fx kontakte Hirtshals Indkøb som leverer friske sandorme m.m. Der skal laves forudbestilling samt afregning (kontant eller MobilePay) direkte til Hirtshals Indkøb på tlf. 98943634 eller e-mail: hnivestkajen4@gmail.com.

Bemærk venligst, at den bestilte agn skal betales, hvis du har bestilt den – uanset hvad! Sidste frist for bestilling ved Hirtshals Indkøb er torsdag den 20. juni kl. 12.00. Ønsker du andet agn, så kontakt Hirtshals Indkøb de kan skaffe det meste. Hirtshals Indkøb åbner butikken lørdag den 25. maj kl. 06.00, hvor den bestilte agn kan afhentes samt det sidste fiskegrej kan købes – butikken åbner ikke søndag!

Du kan også købe skalrejer – 1 kg for 40,00 kr. eller 3 kg for 100,00 kr. Bestilling skal ske til Poul Wæhrens på SMS til mobilnr. 2976 1407 eller via mail: poulw@has.dk – oplys navn og startnummer ved bestilling samt antal kg. Afhentning og betaling skal ske ved bådbroen (der hvor vi holder skippermøde) lørdag den 22. juni fra kl. 06.45-07.15. Der kan kun betales med kontanter.

Du kan også købe agn ved en af forhandlerne her.

Vi lejer igen i år filetbord incl. ferskvand ved Hirtshals Indkøb – det kan benyttes gratis hele lørdag og søndag til at rense fisk. Der må IKKE renses fisk i havneområdet – det skal foregå når man sejler ind, uden for molen eller ved rensebordet ved Hirtshals Indkøb.

FILETERING AF FISK:
Filetmændene står klar ved Hirtshals Indkøb lørdag og søndag, hvor du kan få fileteret dine fisk. Du skal blot lade hovedet sidde på, men sørge for at alt indvolde er taget ud. Pris aftales med filetmændende på stedet.

SAMLET OVERSIGT OVER PRISER:

  • Deltagergebyr 100,00 kr. pr. person i teamet
  • Brug af rampen koster 100,00 kr. pr. båd (isætning/optagning). Hvis man selv har polet eller nøglekort til rampen, så skal der naturligvis ikke betales for det ved tilmelding
  • Overnatning/bådplads i havnen koster 75,00 kr.  pr. døgn. Er du fastligger, eller har du anden aftale med Marinaen i Hirtshals, så skal der naturligvis ikke betales for det ved tilmelding
  • Strøm uanset forbrug koster 50,00 kr. pr. døgn – dog max en varmeblæser pr. båd
  • Lørdag fra kl. 19.00 vil der være mulighed for aftensmad i NJSK teltet. Menuen består af helstegt pattegris, flødekartofler, diverse salater, dressing og flutes – pris 100,00 kr. pr. person. Der er gratis morgenmad samt kaffe lørdag og søndag
  • Polet til varmt bad kr. 10,00 – købes ved stævnekontoret

FORTØJNING AF BÅDE OG STRØM:
Det er vigtig, at du har rigeligt med fendere samt fortøjningsreb med. Vi kan ikke komme ud over, at bådene vil komme til at ligge uden på hinanden i Marinaen – i 2 eller 3 lag. Du kan ikke være sikker på, at du får samme plads, efter du har været på havet og kommer tilbage – find en ledig plads og læg båden til der. DFU har lavet en online pjece med fortøjningstips.

Skal du bruge strøm til båden, så tag en god forlængerledning med der er godkendt til marine/udendørs brug. Skal din båd bruge meget strøm, så lad være med at dele strømmen med andre, men kør den direkte op til land – ellers kan du risikere, at ledningen bliver meget varm og i værste fald kan starte en brand. Der skal bruges det runde Cee 220v landstik han til strøm – se det her.

SIKKERHED:

  • Færden i havneområdet samt sejladsen i havn og på havet sker på eget ansvar – dvs. NJSK fralægger sig ethvert ansvar for tilskadekomst af personer samt materielle ting o.l. af enhver art under hele arrangementet
  • Alle danske love, sikkerhedsregler, søfartsregler og krav skal overholdes samt gyldigt fisketegn skal medbringes – fisketegn kan købes her
  • Det er til enhver tid skipperens fulde ansvar at sikre, at båden er i en forsvarlig tilstand til at kunne sejle
  • Desuden kræves der – selv om det ikke er lovpligtig – at der som min. er 1 stk. nødraket/faldskærmsraket og 1 stk. håndblus i farven rød ombord på båden. Det anbefales dog, at man har 2 stk. nødraketter/faldskærmsraketter samt 2 stk. nødblus i farven rød med ombord
  • Det anbefales desuden, at der forefindes en pulverslukker samt min. en håndholdt VHF-radio og mobiltelefon på båden samt radarreflektor
  • Er sikkerhedsbrikken ikke på tavlen kl. 13.15 søndag i stævnekontoret, vil bådens skipper blive kontaktet pr. telefon og VHF kl. 13.20, med mindre denne har tilkendegivet, at båden er forsinket eller bliver på havet. Opnås der ikke kontakt, vil redningstjenesten blive kontaktet øjeblikkeligt og overtage derfra
  • Der udleveres lamineret sikkerhedskort til samtlige skippere fra Hirtshals Redningsstation med nyttige numre, VHF-kanaler m.m., såfremt man skulle få brug for hjælp på havet
  • NJSK samarbejder med Hirtshals Havn og Hirtshals Redningsstation under hele arrangementet – Hirtshals Redningsstation står standby 24/7
  • Der kan blive udtrukket både til sikkerhedskontrol
  • Husk vi skal passe på hinanden og hjælpe hinanden på havet, hvis det skulle blive nødvendigt

REGELSÆT:

  • NJSK Havkonkurrence er en team konkurrence
  • Alle tilmeldte både skal have synligt startnummer på styr- og bagbord udvendig side – startnummer udleveres ved indtjekning
  • Fiskeriet skal foregå fra båd
  • Fiskeriet skal foregå med fiskestang eller håndholdt pirk/forfang på gammeldags vis
  • Det er fuldstændig valgfrit hvilke pirke, flåd, forfang, ophænger, agn osv. man bruger, og hvor mange stænger man har i brug
  • Der må ikke fiskes i en radius af 100 meter fra garn samt i indsejlingen
  • Der kan kun indvejes én fisk pr. art pr. team
  • Man kun kan vinde én artspræmie pr. team
  • Skulle man have to eller flere præmiefisk, så er det rangeringen der afgør, hvilken art man vinder for. Flest arter ligger dog uden for rangeringen, så det team der har fanget flest arter får præmien for dette, og kan herudover også vinde én artspræmie
  • Ved lighed ved flest arter er det størst samlet antal kg. der vinder
  • Hvis en fiskeart ikke bliver vundet, bliver der 3. præmier i forhold til rangeringen i følgende rækkefølge: 3. største lubbe/lyssej, 3. største ising, 3. største lange, 3. største makrel og 3. største hornfisk blandt de teams der ikke har vundet en præmie
  • På præmiebordet vil der være 26 præmier til de forskellige arter og én præmie til flest arter – i alt 27 præmier. Præmierne vil ikke være fordelt på de forskellige arter, da de teams der vinder præmier i forhold til rangeringen, selv får lov at vælge hvilken af de tilbageværende præmier de ønsker. Det team der fx vinder største torsk kan frit vælge blandt alle 26 præmier. Det team der vinder største rødspætte, kan frit vælge blandt de 25 præmier der er tilbage, efter at teamet for største torsk har taget den præmie de ønskede osv. Den eneste præmie der er defineret på forhånd er præmien for flest arter. Se Præmieoversigt & Sponsorer for eksempel
  • Alle fisk skal indvejes renset! Hovedet samt gæller må blive på, men alt indvolde skal pilles ud
  • Alle former for hybridfisk (fladfisk) indvejes som skrubber. Hybridfisk er slags gadekryds, hvor to fiskearter har blandet hinanden gydning, og hvor vi ikke kan bestemme arten
  • Ved tvivl er det Lars B. Juul som står for ansvaret ved indvejningen, der afgør art, vægt og om fisken er renset tilstrækkeligt
  • I tilfælde af samme vægt på to fisk er det den korteste fisk der vinder
  • Der må ikke renses fisk i havneområdet – det skal foregå når man sejler ind, uden for molen eller ved rensebordet ved Hirtshals Indkøb
  • Der skal være en person fra teamet til stede ved præmieoverrækkelsen, for at teamet kan vinde en præmie
  • Sikkerhedsbrikken udleveres lørdag morgen efter skippermøde, og skal derefter altid afleveres/hentes ved stævnekontoret
  • Sikkerhedsbrikken skal altid være på tavlen i stævnekontoret, hvis man ikke er på havet
  • Der er obligatorisk skippermøde ved bådbroen lørdag kl. 07.15 med vejrforhold, praktisk information m.m. Desuden kan man altid blive opdateret omkring vejrforhold m.v. i stævnekontorets åbningstider
  • Der skal til enhver tid viges for færger – de må på ingen måde generes af NJSK Havkonkurrence
  • Max 3 knob i hele havneområdet! Dog er det tilladt ved starten lørdag morgen at give fuld gas (forsvarligt), når startskuddet lyder
  • De markerede linjer og tider skal respekteres om lørdagen inden starten – se Program og Oversigtskort
  • Konkurrencen slutter søndag den 26. maj kl. 13.15, hvor alle både skal være i Hirtshals Havn og have afleveret sikkerhedsbrikken på tavlen i stævnekontoret – overskrides tidspunktet er båden samt hele teamet diskvalificeret
  • NJSK kan aflyse eller udsætte en fiskedag, hvis vejret skønnes for dårligt
  • Man kan ikke sælge sit startnummer videre til et andet team
  • Udskiftning og ekstra personer ombord på båden/teamet skal meddeles til NJSK stævnekontor eller pr. mail af hensyn til sikkerheden
  • Ønsker du at blive på havet efter kl. 13.15 søndag, hvor konkurrencen slutter og dermed udgå af konkurrencen, så skal dette meddeles til Sune Andersen på tlf. 2970 2587. Er der ingen dækning så kontakt nærmeste båd via VHF, som kan give beskeden videre

ØVRIG RELEVANT INFORMATION:

  • Hirtshals Samlecentral sponsorerer is på konkurrencedagene – isen kommer til at stå ved bådbroen fra kl. 06.00 lørdag og søndag
  • NJSK har lånt kølerum til opbevaring af de fisk der fanges lørdag. Fiskene skal indleveres ved bådbroen lørdag mellem kl. 17.00-18.00, hvis du vil have dem på køl. Fiskene bliver udleveret igen søndag ved NJSK teltet fra kl. 12.00-13.30
  • Der kan indvejes fisk søndag fra kl. 12.00-13.30 ved NJSK teltet
  • Præmieoverrækkelse finder sted søndag kl. 14.30 ved NJSK teltet
  • Der kan hentes positioner for området omkring Hirtshals her
  • Alle hjælpere til NJSK Havkonkurrence bærer en gul vest, så ved du altid hvem du kan kontakte ved spørgsmål m.m.
  • Hjælp med at holde orden på havneområdet, brug venligst de opstillede skraldespande og ryd altid op efter dig selv!
  • Bliver båden forsinket med aflevering af sikkerhedsbrikken søndag kl. 13.15, og undlader at underrette Sune, og skulle dette resulterer i en redningsaktion, vil en evt. betalingen for redningsaktionen blive pålagt bådens skipper
  • Hvis der først er sagt “GO” torsdag den 20. juni kl. 13.30, og konkurrencen alligevel bliver aflyst lørdag og søndag grundet dårligt vejr, så trækkes der lod blandt de fremmødte teams om præmierne. Aflyses konkurrencen helt torsdag den 20. juni grundet dårligt vejr, så overgår alle præmierne til andre arrangementer i NJSK
  • Sune Andersen har til enhver tid det afgørende ord før, under og efter NJSK Havkonkurrence ved tvivlsspørgsmål, protester o.l.
  • For en samlet oversigt over dagene, tider m.m. se venligst Program & Oversigtskort
  • Der tager forbehold for tastefejl og ændringer

NYTTIGE TELEFONNUMRE/VHF KANALER:

Telefonnumre:

  • Alarm 112
  • Hirtshals Redningsstation tlf.: 9894 1306
  • Hirtshals Havn Havnevagt tlf.: 9894 1422
  • Lyngby Radio tlf.: 8060 4020
  • Sune Andersen tlf. 2970 2587
  • Malene Torp tlf. 5073 5940

VHF:

Lyngby Radio arbejdskanaler i området:

  • Hirtshals: Kanal 63
  • Skagen: Kanal 4 (primær) og kanal 65 (sekundær)
  • Hanstholm: kanal 1
  • DSC på MMSI nr. 002 191 000

Hirtshals Havn:

  • Kanal 12

Og naturligvis opkalds- og nødkanal 16!

  • Nedtælling til startskuddet foregår på kanal 72, som også kan bruges til korrespondance på havet (eller en af de andre ledige lystfartøjs kanaler/skib til skib kanaler)
  • Vær opmærksom på, at det ikke er en telefon du snakker i med lillemor, så hold venligst din samtale i VHF’en kort og præcis under konkurrencen
  • Kan din VHF køre Tri Watch, så anbefales det, at du lytter på kanal 16, 72 og Lyngbys arbejdskanal i det område du er i
  • Den fulde kanaloversigt m.m. kan ses her

Skulle der være spørgsmål o.l. til ovenstående før, under eller efter arrangementet, så kontakt mig venligst via en af nedenstående kontaktmuligheder.

Jeg glæder mig til nogle rigtig hyggelige dage, med en masse fiskeri, råhygge og lystfiskerhistorier!

SE OGSÅ: Samlet oversigt over NJSK Havkonkurrence 2019

Det er GRATIS at være medlem af NJSK – vi har ingen kontingent o.l.! Du melder dig blot ind i vores Facebookgruppe her, så er du medlem på lige vilkår med alle andre. Alle er velkommen i NJSK, uanset hvilken landsdel man kommer fra! Har du ikke Facebook, så er du naturligvis stadigvæk velkommen til at deltage i vores arrangementer.

På vegne af NJSK [Nordjysk Småbådsklub]

Sune Andersen tlf. 2970 2587
E-mail: njsk@njsk.dk

NJSK Hjemmeside
NJSK Facebookside
NJSK Køb, Salg og Auktion
NJSK YouTube Kanal